1 maj 2011

Future marketing



Om ni missat den här filmen - se den ! Om inte annat bara för att se hur framtidens marknadsföring och udda yrken kan bli. Familjen Jones  - ingen vanlig familj. Nope ...
De är anställda och har inget släktskap what so ever.


Tänk er själva hur det är idag:
Tupperware, smyckespartyn, klädespartyn á la Lingon & Blåbär, heminredningspartyn eller vara återförsäljare på fritiden, TV-kanaler och resemagasin söker personer som vill leva ett liv på en semesterort i ett halvår och göra reklam som de sen kan ha fina reportage om i tidningarna. Sen kan du även tävla om att köra en bil i en hel månad gratis - om du skriver en slogan förstås...


Nu är ju handlingen i filmen sådan att du har påhittenamn och det är ju lite svårt förstås att hålla masken och inte avslöja sitt riktiga jag.


Men du andas varumärken och ska älska att marknadsföra och prata produkter. Idag finns ett företag som heter Buzzador, där du får hem ett kit med produkter, ska prova det i x antal dagar och även visa din omgivning och sprida fördelarna med produkten. Under "buzz-perioden" ska man även skriva olika typer av rapporter som handlar om hur många du visat produkten för, vad de tyckte, hur många som kommer att köpa produkten osv.


I framtiden då - om detta blir ett smartare alternativ ? Skulle du hoppa på tåget och göra det ?


Låter ju lite lockande förstås, men frågan är om det är värt det ...  Vilken pay-off blir det ?


Ha en trevlig 1 maj !

1 kommentar:

  1. Hej Pernilla!
    Så kul att du hittade till min blogg, du är varmtvälkommen. Särskilt kul att du också är formgivare - då har vu mycket gemensamt :)

    Jag har sett den där filmen - den är väldigt intressant och det ligger mycket sanning i den.

    Jag önskar dig en fin söndag!
    //Sofia

    SvaraRadera

Hej, vad roligt att du hittade hit ! Skriv gärna en liten rad :)